2012. december 21., péntek

Macaron macera


Amióta először megkóstoltam ezt a csodás kis süteményt azóta fontolgattam, hogy meg kellene próbálni otthon is elkészíteni. Beszereztem hozzá mindent (digitális konyhai mérleg, habverő, nyomócső...), utána olvastam a neten, de aztán végül Jill Colonna: Akarom, mert Macaron című könyve alapján készítettem el. 
Nagy reményekkel álltam neki a dolognak annak ellenére, hogy szinte mindenhol azt olvastam, hogy nagyon nehéz sütemény és sokat kell gyakorolni, hogy jól sikerüljön. 

Na és akkor jöjjön a recept:

150g tojásfehérje 4-5napig érlelve
100g finomított kristálycukor
180g mandulaliszt
270g porcukor

A tojás érlelés első hallásra nagyon ijesztőnek tűnik,  napokig tartogatni a tojás fehérjét hát az meg milyen, de sok helyen olvastam, ha ez a mozzanat kimarad akkor a macaron törékeny lehet. A tökéletességre törekedvén 5 napra, lezárt dunctos üvegbe zártam a fehérjéket és betettem a hűtőbe pihenni őket.

A sütés előkészülteit a mandula darálásával kezdtem, mondván hogy én nem fogok több ezer forintért mandulalisztet venni, majd szépen ledarálóm az ezer éves kávédarálónkkal. Hát nem ez volt életem ötlete be kell hogy valljam, kínkeserves vállalkozás volt, majd a kávédarálóm is megadta magát és szép csendben elfüstölve távozott...RIP 
Így aztán bedobtam mindent a robochef-be és ledaráltam azzal, majd még jól át is szitáltam biztos ami tuti (amúgy szitából se árt ha van az embernek egy nagyobb méretű a háznál és nem egy miniatűrrel szerencsétlenkedik, mint ahogy én tettem). 
Első tanulság: érdemes mégiscsak mandulalisztet venni, nem tudom mennyibe kerül és hogy hol lehet kapni, de egyszerűbb megoldás mint a mandulával való szerencsétlenkedés, a macaronnal még úgyis lesz egy csomó teendő ne csináljunk magunknak fölösleges köröket még ezzel is.
A recept finomított kristálycukrot ír, én átdaráltam kicsit a sima kristálycukrot nem porcukrot csináltam belőle de mégis kicsit őröltebb lett így és azt használtam. Ez viszont a mandulával ellentétben jó ötlet volt, spóroltam egy kicsit, ami ugye sose árt.

Az előkészületek után elkezdtem a tészta összeállítását, egy nagy keverőtálba beleszitáltam a kimért porcukrot (érdemes átszitálni, ugyanis a a cukorban lehetnek kis összetapadt csomók) majd a mandulát, én tettem bele 10g cukrozatlan kakaóport is, csak a színe kedvéért. Jól átkevertem a keveréket, mert teljesen csomó mentesnek, egy neműnek kell lennie. 


A kimért kristálycukrot folyamatosan adagolva a fehérjékből kemény habot vertem, majd rákanalaztam a mandulás keverékre. ÉS most jön a varázslat, a két keveréket össze kellett először óvatosan, de mégis határozottan keverni, hogy a hab ne törjön össze,. Amikor már egynemű, el kell kezdeni az összes légbuborékot kipréselni a tésztából, én körkörös masszírozó mozdulatokkal próbáltam a tésztát az edényfalához tolva, kiszorítani az összes levegőt. Akkor jó már, ha a keverő spatuláról lecsorgó tészta  "szalagot" képez. Vigyázni kell, hogy ne legyen túl sűrű a massza, mert akkor betöredezhetnek a macaronok (na én így jártam az első tészta adagommal :( ...). 


Ezután a keveréket nyomócsőbe töltöttem (érdemes a nyomócsőt beleállítani pl a botmixer táljába, így elkerülhető hogy mindent összekenjünk) és pici pöttyöket nyomtam a sütőpapira. Vigyázat! Hagyj elegendő helyett a macaronok között, mert szétterülnek és összefolyhatnak! 


A kinyomott tésztát 30 de inkább 40 percig pihentetni kell, akkor kész a sütésre ha érintésre szilárdnak bizonyul. 150 C előmelegített sütőben, 10-12perc alatt sütöttem készre. 8perc elteltével érdemes meglesni a macaronkat és végig tapogatni, ha még lágynak érezzük sütni kell 3-4percig. Figyelni kell rájuk, mert könnyen odaéghetnek. 




Az első adag  nagyon rosszul sikerült, csupán egy tepsire lehet ráfogni hogy valami köze van a macaronhoz, a többi teteje betöredezett...Nagyon elkeseredtem és próbáltam rájönni hogy mi lehetett a baj. 


Kicsit pihentem és újult erővel nekiláttam a második adagnak, nem volt idő a siránkozásra hiszen a második adag tojás türelmetlenül várt rám a hűtőbe. Na ez már abszolút siker lett, nem töredezett be a tetejük, lett szép talpazatuk, jó szépségversenyt nem nyernének, de akkor is én nagy sikerként éltem meg! :)



Kétféle tölteléket készítettem, gyömbéres csokisat és sós karamellásat. 
A maradék tojássárgájából pedig fánkot sütöttem, ugye abba csak sárgája kell. Viszont jó tudni, hogy a sárgáját azonnal fel kell használni, mert hamarabb megromlik mint a fehérje!


Remélem kedvet csináltam és minél többen kipróbáljátok ezt a receptet! Sok sikert és jó kísérletezést! ;)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése